Inteligența artificială și domeniul poligrafic

vizualizari: 134
29 Noi 2018

 

Inteligența artificială (IA) este pe punctul de a conduce industriile lumii într-o nouă eră digitală, deoarece evoluează cu pași repezi de la stadiul de zvon la realitate. Astfel se estimează că până în 2025, veniturile globale anuale pentru produsele și serviciile bazate pe inteligență artificială vor crește de la 1,38 la 59,75 miliarde de dolari.

Finanțarea pentru afacerile nou înființate care au la bază această tehnologie a crescut din 2010 cu o rată anuală de aproximativ 60%. Cele mai mari piețe consumatoare de inteligență artificială sunt serviciile bancare, asistența medicală, transporturile și zona de retail. Amazon, IBM, Microsoft și Google sunt doar câțiva dintre giganții care își acordă încrederea dezvoltării acestei tehnologii inovatoare.

Dar ce reprezintă mai exact inteligența artificială și de ce ar trebui industria poligrafică să îi acorde atenție?

 

Dezvoltarea IA s-a desfășurat într-un ritm mai lent în ultimii 70 de ani, însă progresele tehnologice recente au accelerat cu adevărat "marșul" roboților.

În anii ‘50, informaticianul și matematicianul englez Alan Turing a lansat epoca IA cu lucrarea sa "Mașinile de calcul și inteligența". Astfel a fost introdus "jocul imitării", care a pornit de la premisa că mașinile pot să gândească.

Termenul "inteligență artificială" a fost utilizat pentru prima dată de către prof. John McCarthy în 1995, când a propus organizarea primei conferințe despre IA în Dartmouth, SUA. Obiectivul a fost acela de a explora modalitățile prin care o mașinărie ar fi capabilă să gândească abstract, să rezolve diverse probleme și să își aducă singură îmbunătățiri.

Astăzi, disponibilitatea unităților de procesare grafică high-end, îmbunătățirea algoritmilor și creșterea exponențială a datelor au accelerat eficiența IA.

Inteligența artificială este denumirea generică atribuită tehnologiei care simulează inteligența umană, făcând posibil ca roboții să învețe din experiență, să se adapteze la situații noi și să îndeplinească sarcinile operatorilor umani. Computerele pot fi "instruite" astfel să ducă la îndeplinire anumite sarcini prin procesarea unui volum mare de date și a recunoașterii anumitor tipare. Este important de menționat că IA nu reprezintă o singură tehnologie, ci o combinație de tehnologii care include procesul de învățare al mașinii, prelucrarea limbajului natural și calculul cognitiv.

 

 

Ceea ce mulți dintre noi consideră a fi o formă de IA este deja parte a vieții noastre de zi cu zi și transformă modul în care companiile interacționează cu clienții lor, de la așa-numiții asistenți personali controlați exclusiv prin intermediul comenzilor vocale, ce recunosc vorbirea naturală a omului și răspund la aproape orice întrebare – precum Siri – la utilizarea algoritmilor predictivi pentru a face recomandări bazate pe istoricul de cumpărare sau de navigare al utilizatorului - precum Google, Netflix sau Amazon. Toate aceste tehnologii promovează inovația, productivitatea și eficiența angajaților, iar companiile vor trebui să ia în considerare beneficiile înglobării IA în produselor și serviciilor lor.

Cum poate inteligența artificială să le ofere furnizorilor de servicii de imprimare noi oportunități de a-și îmbunătăți procesele de producție?

Una dintre metode ar putea fi îmbinarea IA cu volumele mari de date, ceea ce ar permite companiilor să realizeze o mentenanță predictivă la un nivel mult mai eficient. Acest tip de mentenanță nu este o noutate pentru industria poligrafică, iar calitatea și eficiența serviciilor reprezintă principalul motiv pentru care organizațiile implementează astfel de metode rapide de gestionare. Multe dintre echipamente, fie că sunt imprimante legate în rețea, copiatoare sau printere multifuncționale, au încorporată o tehnologie bazată pe senzori care permite colectarea și analizarea datelor. Cu toate acestea, volumul de date care este generat de dispozitivele de imprimare nu este încă exploatat pe deplin. În multe cazuri, instrumentele analitice de gestionare a tiparului nu sunt proiectate pentru analiza unui număr mare de date și adesea nu sunt suficient de flexibile pentru a încorpora procesul de învățare al mașinii. Cheia pentru îmbunătățirea eficienței este așadar combinarea algoritmilor avansați cu procesul de învățare pentru a putea lua măsurile necesare în timp real. Producătorii de imprimante trebuie să determine care sunt cele mai bune modalități de a încorpora inteligența artificială în dispozitivele lor și apoi să dezvolte tehnicile optime de colectare și analiză a datelor în vederea generării de informații pertinente.

Inteligența artificială poate fi atât un aliat cât și un dușman atunci când vine vorba despre securitate. Se preconizează că următoarea generație de programe software care atacă securitatea datelor va folosi IA pentru a a-și putea identifica ținta fără a fi detectate. Deoarece imprimantele legate în rețea și echipamentele multifuncționale sunt dispozitive conectate la internet, va fi nevoie de o nouă măsură de securitate care utilizează IA pentru a permite dispozitivelor să se monitorizeze singure și să înlăture eventualii viruși. Acest lucru va ajuta producătorii să furnizeze analize de comportament la nivel de rețea și detectare a anomaliilor în timp real. În cazul în care apare o încălcare a securității, un răspuns eficient și rapid ce utilizează procesul de învățare al mașinii în combinație cu un motor de analiză avansat poate optimiza eforturile de remediere a situației.

 

 

Deși hârtia este utilizată în continuare pe scară largă de tipografii, accelerarea inițiativelor de automatizare este în plină desfășurare. Robotizarea este complementară IA prin faptul că reprezintă o categorie de programe software ce copiază și reproduc acțiunile umane pentru a desfășura procese de producție. Un robot în sine nu are capacitatea de a învăța singur, însă atunci când tehnologia de bază se îmbină cu inteligența artificială rezultatul este unul cu adevărat impresionant. Anumite sectoare industriale, cum ar fi cel bancar și asigurările, utilizează deja forme inteligente de automatizare bazate pe prelucrarea limbajului natural și tehnicile de învățare profundă. Această tehnologie utilizează algoritmi pentru a înțelege documente complexe nestructurate, cum ar fi informații scrise de mână sau tipărite și a le converti în fișiere digitale lizibile și clasificate. Acțiunile repetitive pot fi gestionate eficient utilizând această metodă.

Automatizarea proceselor de producție care au în centru suportul din hârtie reprezintă atât o provocare, cât și o oportunitate pentru industria poligrafică, iar dacă IA va putea fi încorporată în platformele de culegere, prelucrare şi înregistrare de documente, atunci va oferi acea punte atât de necesară între hârtie și lumea digitală.

 

  

Robot utilizat în procesul de paletizare

 

Industria de print se confruntă deja cu realitatea unei noi ere digitale. În timp ce adoptarea pe scară largă a inteligenței artificiale va fi posibilă de abia peste câțiva ani, multe companii au conștientizat deja valoarea și potențialul pe care aceasta îl oferă. În consecință, furnizorii de servicii de imprimare trebuie să înceapă să investească în tehnologia care le va asigura că serviciile lor vor rămâne relevante pentru clienți. Este interesant de remarcat faptul că primul fotocopiator a fost creat în 1959 de către Xerox, la scurt timp după lansarea conceptului de "inteligență artificială".

Prezența digitalului în viața de zi cu zi este din ce în ce mai accentuată și e de datoria liderilor din industria poligrafică să se reinventeze în așteptarea erei în care inteligența artificială va stăpâni industriile lumii.

 

De Dumitru Vlădoiu

Inapoi