Ambalajele inteligente și industria de print

vizualizari: 127
11 Oct 2018

Piața ambalajelor inteligente este evaluată în prezent la 4,62 miliarde dolari, conform unui studiu realizat de Smithers Pira. Aceasta include o gamă de componente utilizate pentru a spori conservarea produselor în ambalaj, precum agenți de absorbție/eliberare a gazelor, a umidității, agenți antibacterieni, antioxidanți, sisteme de ventilare, absorbanți de mirosuri și componente pentru controlul temperaturii.

Se estimează o creștere moderată pentru acest segment până în 2023, la o rată medie de 4,0%, pe măsură ce alimentele ambalate pătrund pe piețele de consum subdezvoltate din zone precum Asia. Rata de creștere rămâne stabilă în economiile mai dezvoltate.

În schimb, piața componentelor inteligente de ambalare va depăși pentru prima dată valoarea de 1 miliard de dolari până la sfârșitul lui 2018. Aceasta include o serie de componente - coduri și date variabile, senzori chimici - pentru comunicarea dinamică a informațiilor în cadrul lanțului de aprovizionare sau direct către consumator.

Evoluția ambalajelor active și inteligente poate prezenta provocări, dar și oportunități pentru industria tipografică, având în vedere faptul că imprimarea datelor variabile reprezintă deja 60% din valoarea totală a ambalajelor produse la nivel mondial.

Preocuparea privind medicamentele și dispozitivele medicale contrafăcute a determinat dezvoltarea de noi legi atât în SUA cât și în Europa, care prevăd ca ambalajele acestor produse să fie prevăzute cu matrice de date 2D care să conțină informații standardizate, pentru a putea fi supravegheate individual de-a lungul lanțului de aprovizionare. Aceste prevederi au generat deja creșteri ale cererii pentru sisteme digitale de imprimare cu jet de cerneală sau toner, care pot printa rapid datele de identificare necesare pe etichete sau ambalaje din carton pliabil.

 

   

Imprimare date variabile

 

10% din totalul medicamentelor aflate pe piață la momentul actual sunt contrafăcute, iar dezvoltarea comerțului online nu poate să însemne decât că problema produselor contrafăcute capătă un puternic caracter internațional.

Nu numai autoritățile de reglementare pretind existența mai multor informații despre produse, ci și noua generație de consumatori, care doresc să se poată informa cu privire la bunurile pe care le cumpără, în special produsele alimentare. În SUA, acest lucru a dus la crearea inițiativei pentru transparență SmartLabel, înființată de Asociația Producătorilor de Alimente și de Institutul de Marketing al Alimentelor. Platforma oferă soluții pentru furnizarea informațiilor despre ingredientele, locul de origine și certificările produselor comercializate. Acest soluții sunt digitale - codul QR fiind formatul cel mai frecvent ales - și pun la dispoziția consumatorilor informații detaliate, care nu sunt posibil de redat pe o etichetă imprimată. Codurile QR au început să fie utilizate încă din martie 2017 de către 205 branduri internaționale aparținând unui număr de 26 de companii, care includ producători importanți de produse alimentare, dar și cosmetice.

Aplicațiile pentru scanarea codurilor QR ce pot fi instalate pe smartphone-uri sunt acum utilizate pentru verificarea diverselor produse comercializate, codul făcând legătura directă între consumator și website-ul mărcii comerciale respective. Odată ce această conexiune este realizată, brandurile pot folosi informațiile și pentru campaniile de marketing ulterioare, fidelizând clienții.

Deși extrem de popular, codul QR prezintă unele probleme. Volumul de date care pot fi codificate este limitat, iar formatul lor monocrom poate interfera într-un mod negativ cu grafica produsului. În plus, se poate dovedi dificil de citit și astfel poate deveni consumator de timp. Cea mai rapidă alternativă este crearea unei legături electronice utilizând un semnal radio cu intensitate scăzută. Este o metodă de identificare automată care se bazează pe stocarea și accesarea datelor de la distanță prin unde radio, folosind etichetele RFID.

 

Cip RFID

 

 

Spectrul RFID dedicat a fost recent extins prin protocolul Near Field Communication ( NFC). Sincronizarea smartphone-urilor și a altor tipuri de dispozitive mobile cu ambalajele primare de la punctele de vânzare reprezintă o evoluție a comerțului și a implicării consumatorilor în lupta împotriva produselor contrafăcute. Această evoluție le oferă furnizorilor de servicii de imprimare posibilitatea de a imprima și componente electronice, care sunt unele dintre produsele ce stau la baza revoluției ambalajelor inteligente, având potențialul de a reduce costurile și a extinde funcționalitatea soluțiilor de ambalare. Acest potențial creează alianțe între furnizorii de tehnologii specializate și companiile din sectorul ambalajelor și al printului.

 

Dispozitiv de citire RFID

 

Un exemplu în acest sens vine din Marea Britanie, unde PragmatIC - dezvoltator de componente electronice flexibile - a obținut finanțare în valoare de 26 milioane de euro în noiembrie 2016, inclusiv o investiție strategică din partea companiei Avery Dennison - furnizor de materiale inovatoare pentru producția de ambalaje – pentru instalarea primului sistem FlexLogIC capabil să producă miliarde de circuite integrate flexibile.

Până la sfârșitul anului 2018 se estimează că valoarea de piață a ambalajelor inteligente va fi de 5,68 miliarde de dolari și va continua să prezinte noi oportunități pentru industria de print.

 

De Simona Cusă

Inapoi