Trenduri și modele în grafica pentru branding

vizualizari: 19
08 Aug 2019

Grafică de Lavernia & Cienfuegos pentru Utopick Chocolates

 

Modelul este alcătuit din unul sau mai multe simboluri care se repetă și acoperă o suprafață într-un mod structurat, iar efectul pe care îl are se modifică în funcție de simbolurile folosite și de felul în care acestea se repetă.
Modelele reprezintă o modalitate excelentă de a construi identitatea unui brand. Acestea pot fi regăsite în domenii precum designul corporativ, web design și ambalaje

 

Modelele au existat dintotdeauna. Încă din cele mai vechi timpuri oamenii au reprodus și înfrumusețat ceea ce se afla în jurul lor folosindu-se de modele, care oferă un sentiment de ordine prin însăși structura lor repetitivă. Ordinea armonioasă pe care creierul uman o percepe face ca privitul designului cu model să fie o experiență foarte plăcută.

Modelele reprezintă un instrument pentru stabilirea unei conexiuni prin crearea de imagini coerente, fără a fi nevoie de cuvinte. Atunci când se dorește găsirea modelului potrivit pentru un anumit brand, trebuie stabilită în primul rând starea de spirit pe care marca respectivă o va transmite și care va fi publicul țintă. De exemplu modelele florale sunt potrivite pentru cartea de vizită a unei florării sau pe ambalajul unui produs cosmetic, deoarece florile din model reprezintă o legătură directă cu serviciul sau produsul unei mărci comerciale.

Utilizarea modelelor în crearea designului de ambalaje se dovedește a fi extrem de utilă atunci când se dorește diferențierea vizuală a anumitor produse, menținând în același timp o conexiune constantă cu identitatea brandului. În cazul ambalajelor alimentare se poate utiliza același model în scheme de culoare diferite pentru a indica arome diferite. Dacă este corect conceput, designul în care se utilizează modele poate pune în evidență caracteristicile unice ale mărcii, mai ales dacă produsul comercializat provine dintr-o anumită zonă geografică.

Modelele reprezintă o oportunitate pentru designeri de a se juca în special cu nuanțele. La alegerea culorilor trebuie din nou luat în considerare publicul țintă. Dacă produsele li se adresează consumatorilor mai tineri, atunci culorile vii sau în nuanțe neon sunt cele mai indicate, în timp ce pentru consumatorii maturi sunt potrivite culorile pastel. În cazul în care modelul se dorește a fi unul modern, atunci se poate opta pentru un design monocrom.

Model geometric realizat de BUREAU pentru KELE

 

Modalitatea cea mai simplă de a crea un model este prin plasarea elementelor grafice într-un tipar repetitiv, distribuit uniform. Acesta este modelul geometric, denumirea făcând referire la forma designului și nu la simbolurile utilizate.
Un exemplu de model geometric este cel sub formă de grilă, obținut prin plasarea unui simbol în fiecare punct de intersecție al liniilor. Cu cât spațierea elementelor este mai uniformă, cu atât modelul va arăta mai organizat. Dacă distanțele dintre punctele de intersecție sunt neregulate, atunci rezultatul va arăta mai puțin organizat.

Model geometric creat de Han Gao pentru A recipe for wellness

 

Un alt exemplu de model geometric sunt dungile, care sunt create prin plasarea în linie a elementelor. Dacă aceste linii se intersectează, atunci se va obține un model de tip șah. Dacă liniile sunt plasate în diagonală, atunci se va obține un model în zig-zag.

Cel mai des întâlnite elemente în designul de brand sunt modelele florale, aceste simboluri fiind utilizate încă din cele mai vechi timpuri.

Model floral creat de Oyster Retail Packaging pentru Laura Ashley

 

Designul simbolurilor florale poate fi realist, abstract, clasic, vintage sau modern. Modelele vintage au revenit în tendințe și amintesc de perioada clasică a anilor ’20 sau de cea efervescentă a anilor ’80.

În funcție de culorile alese și de designul simbolurilor, aspectul modelelor florale poate varia: culorile tari induc bună-dispoziție, cele pastel sunt clasice și feminine, în timp ce modelul floral în alb-negru are un aspect exotic.

Model floral realizat de Oksancia pentru Floral Simplicity

 

Unele modele încorporează simboluri diferite, iar structura sub care acestea sunt plasate nu este clar vizibilă. Aceasta este compoziția de modele, care e mult mai complexă și atractivă din punct de vedere vizual.

Combinație de modele realizată de Pavla Chuykina, Galima Akhmetzyanova și BimBom pentru Mixville Sweets

 

Deși ar trebui să includă simboluri care se repetă pentru a forma un model complet, de cele mai multe ori acestea sunt doar sugerate din cauza lipsei de spațiu. Prin utilizarea compoziției, designerul practic creează impresia existenței unui model prin umplerea spațiului cu simboluri diferite, care pot fi simple forme geometrice sau chiar desene complexe.

Combinație de modele creată de IWANT design pentru NICHE Tea

 

Compozițiile pot fi colorate pentru un aspect fresh sau monocrome, pentru a atrage atenția asupra graficii.

În design se întâlnesc uneori și compoziții de forme care sunt asemănătoare cu un model, dar în cadrul cărora nu se pot distinge simboluri de sine-stătătoare. Este vorba despre modelele texturale, care din punct de vedere tehnic nu sunt modele reale, dar au același efect și pot fi utilizate pentru a crea fundaluri interesante.

Model textural realizat de Marion Fagnot pentru Andrea Jourdan

 

Unul dintre modelele texturale des întâlnite în ultima perioadă este efectul de acuarelă. Pentru obținerea acestuia sunt folosite de obicei culorile pastel sau cele tari.

Un alt model textural aflat în tendințe este efectul de marmură. Acesta poate fi realizat folosind culori monocrome pentru un efect clasic, dar și prin combinarea mai multor nuanțe pentru a oferi designului un aspect plin de viață.

Model textural creat de Aoshuang Wang pentru MarblePunch Chocolate

 

Un brand nu trebuie să se limiteze la un singur tip de model. Acestea pot fi utilizate în diverse combinații, atâta vreme cât există cel puțin un element comun care să creeze o legătură între modelele din colecție. Cele mai reușite combinații sunt cele alcătuite din elemente care fac parte din aceeași familie de modele, așa cum sunt simbolurile geometrice.

Un alt element de legătură poate fi selecția de culori, care nu trebuie să aibă întotdeauna aceleași nuanțe, ci este suficient să facă parte din același spectru.

Design creat de Dekoratio Branding and Design Studio pentru I CAN SPICE, utilizând o schemă de culori diferite

 

Modelele utilizate în grafica pentru ambalaje, website-uri sau chiar cărți de vizită reprezintă cea mai la îndemână modalitate de a crea o conexiune cu activitatea unui brand. Posibilitățile de a utiliza modelele în crearea unui design sunt infinite. Singurele aspecte ce trebuie să fie luate în considerare sunt publicul țintă și mesajul pe care brandul dorește să-l transmită, astfel încât modelul să creeze un stil coerent pentru brandul pe care îl promovează.

 

De Dumitru Vlădoiu

Inapoi