Povestea unei sigle de un milion de dolari

vizualizari: 213
17 Sep 2018

 

Designul siglei este precum o ușă virtuală care se deschide spre mesajul pe care vrea o firmă să-l comunice și modul în care ne stârnește interesul și ne îndreaptă atenția spre subiect.
Privirea noastră poate fi captată de subiect sau, dacă logo-ul e banal și fără mesaj, privirea poate trece spre alte informații și astfel sigla sau logo-ul să nu conducă la niciun impact emoțional

 

Grupajul compus din grafică, culoare, estetică, imagine și imaginație pot conduce la crearea unui mesaj clar care să ne capteze atenția. Designul siglei este o etapă importantă în orice business competitiv, iar culoarea stârnește curiozitatea creierului să descopere și să decodeze mesajul.

Culoarea unei sigle sau combinația de culori a acesteia sunt mijloace de atragere a consumatorilor. Studiile de marketing arată că aproape 80% dintre cumpărători cunosc produsele după simbolistica elementară utilizată recurent, aceasta inducând încrederea în brand. Consumatorii caută produsele în primul rând după modul în care acestea sunt inscripționate și de abia apoi după model.

Să luăm ca exemplu câteva culori și mesajele lor publicitare:
• Maro - îndreaptă atenția spre istorie, mediul rural, tradiție. Această culoare e folosită printre altele de Hershey’s, UPC.
• Roz - duce cu gândul la bucurie, feminitate. Apare în sigla și reclamele de la Victoria’s Secret.
• Alb – reprezintă stilul minimalist, arhitectura cu linii clare și simple, comunicarea directă. Este o culoare utilizată de Vans.
• Negru – transmite un mesaj puternic, masculin, amintind de tonul de comandă. Negrul apare în sigla firmei Adidas.
• Albastru – este folosit în siglele medicale și farmaceutice, îndemnând la calm, liniște, pace. Un exemplu de siglă albastră este și cea a aplicației Facebook.
• Galben – inspiră optimism și duce cu gândul la soare, strălucire, lumina de vară. Cea mai cunoscută companie care a folosit această culoare la crearea logo-ului este McDonald's.
• Portocaliu – reprezintă creativitate, tinerețe, exuberanță, acestea fiind și mesajele pe care le transmite producătorul Fanta.
• Roșu – este cea mai potrivită alegere atunci când brand-uri precum Canon și Coca Cola doresc să exprime noțiunea de energie, putere, mișcare.

Mesajul unei sigle depinde foarte mult de creativitatea persoanei care o concepe, indiferend de vârstă. Siglele cu personalitate păstrează în timp mesajul de la care s-a plecat și îl adaptează la ceea ce este nou. Un exemplu de siglă sau logo de succes e Nike, una dintre cele mai cunoscute din lume.

Povestea acestei sigle e simplă și concretă. În anul 1971 Carolyn Davidson studia designul grafic la Universitatea Portland din SUA și îl avea ca profesor pe Phil Knight care fusese solicitat să creeze o siglă albastră de tip panglică, reprezentativă pentru lumea sportului, care a devenit apoi însemnul Nike. Profesorul Knight știa că studenta avea nevoie de bani, că e talentată și poate avea încredere în ea. De aceea a angajat-o pentru acest proiect cu mențiunea că va fi plătită cu 2$ pe oră.

Atunci când Knight s-a hotărât să-și creeze propria linie de încălțăminte sport, Carolyn Davidson a fost solicitată să realizeze sigla și i s-a cerut ca însemnul reprezentativ să fie gândit pentru amplasarea pe partea exterioară a încălțămintei. Davidson a gândit o linie originală și fluidă care indică mișcare, viteză, energie. Imaginea duce cu gândul și la o aripă stilizată, evocând clar numele brand-ului Nike – inspirat de zeița greacă a victoriei.

 


Davidson a lucrat intens la acest proiect prezentând diverse variante, cea aleasă fiind răsplătită cu 35$ după timpul alocat realizării lucrării. Așa s-a lansat una dintre cele mai cunoscute și apreciate firme din lume, așa s-a făcut cunoscută și recunoscută dintr-o multitudine de firme cu aceeași activitate - prin această siglă, marcă înregistrată.

Deci, în anul 1971 studenta Carolyn Davidson a primit 35$ pentru crearea celui mai reprezentativ însemn al lui Nike. Davidson a continuat să lucreze pentru această companie până în 1975, când a hotărât să devină freelancer, activitate pe care a continuat-o timp de 30 de ani.

Deși Carolyn a primit numai 35$ pentru cele 17 ore și jumătate de lucru la însemnul Nike, firma a recompensat-o după câțiva ani pentru creația ei cu o petrecere fantastică și, de asemenea, cu un pachet de acțiuni ale companiei evaluat la 1 000 000 $, dar și cu un inel cu diamante care avea forma însemnului Nike.

 

De Dumitru Vlădoiu

Inapoi